جادوگر کلمات

همه عمر برندارم سر ازین خمار مستی
که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی
تو نه مثل افتابی که حضور و غیبت افتد
دگران روند و آیند و تو همچنان که هستی
چه حکایت از فراقت که نداشتم ولیکن
تو چو روی باز کردی در ماجرا ببستی

تقریبا دو سال پیش بود که به پیشنهاد ناشری قرار شد روی متون تصوف کاری انجام دهم و گزیده ای از آن را برای نشر آماده کنم. قرار بود و هست همچنان که گزیده ای از متون صوفیانه ی کلاسیک به زبان نزدیک به زبان معیار امروز نوشته شود ضمن آن که متن اصلی هم باشد. کار را شروع کردم و چه لذتی می بردم از تورق در احوال و متون کلاسیک تا نوبت به سعدی رسید، حتی نتوانستم یکی از جملاتش را پس و پیش کنم یا جایگزینی امروزی برای آن کلمات بیابم. متن چنان زیبا بود و روان که دریغم آمد حتی به قیمت غرزدن های ناشر و اینکه سطح کتاب برای مطالعه ی عمومی خیلی تخصصی شده یا کاری روی متن انجام نداده ام، خدشه ای به زبان شیخ سخن وارد سازم. و حالا بعد از دو سال که کار آماده شد و می رود که مراحل نهایی نشر انجام شود، می بینم چه کار درستی کرده ام و با خودم فکر میکنم آیا سعدی در قرن هفتم به زبان امروزین ما سخن میگفته است یا این ما هستیم که همچنان به آن زبان سخن میگوییم؟ هر چند ناقص و دست و پا بسته. کلامش چنان بی نقص است و چنان پاکیزه ادا می شود که نمی توان از لذت آن گذشت و غزل هایش چه شکوه عاشقانه ای دارد.
یاد دارم که در ایام طفولیت، متعبد بودم و شب خیز و مولع زهد و پرهیز. شبی در خدمت پدر، رحمه اله علیه نشسته بودم و هم شب دیده بر هم نبسته و مصحف عزیز بر کنار گرفته و طایفه ای گرد ما خفته. پدر را گفتم: از اینان یکی سربرنمی دارد که دو گانیی بگذارد. چنان خواب غفلت برده اند که گویی نخفته اند که مرده اند. گفت: جان پدر!تو نیز اگر بخفتی به از آن که در پوستین خلق افتی.

این ورودی در یاد فرستاده شده است. پایاپیوند به آن را نشانه‌گذاری کنید.

یک دیدگاه برای ”جادوگر کلمات

  1. سلام علیکم.
    شاید هم ما به زبان سعدی سخن می گوئیم و هم سعدی به زمان ما سخن می گوید.
    زبان فارسی ی دری ظاهراً حدود هزار سال تاریخ دارد. هم شاهنامه شهادت می دهد می شده به فارسی ی سره باشکوه سرود، و هم دیوان سعدی و دیوان حافظ و دیوان شمس شهادت می دهند می شده به فارسی ـ عربی باشکوه سرود، و هم:
    آثار شاملو و سهراب سپهری و فروغ فرخزاد شهادت می دهند زبان ما برای آفرینش زیبائی، راهها و امکانات جدیدی هم دارد.

    البته بنده اهل فن در ادبیات نیستم و ادبیاتی نیستم و عزیزان دخالت و سخنان مرا عفو کنند.

پاسخی بگذارید

