ببین جهان چگونه …؟

وقتی هفتان نباشد …

در نگاهی جهان دوگونه‌است :» برماست و یا با ماست .» و دراین نگاه هیچ حدوسطی وجود ندارد .جهانی که بی‌ این نگاه به هستی بنگرد اصلا نباید باشد و چه بسا که نباشد .دراین نگاه همه چیز از چشم دوست بودن یا دشمن بودن معنا می‌یابد و شکسپیر این جهان این‌گونه ندا درمی‌دهد که دوستی یا دشمنی ، مساله این‌ست ! هرگز در مخیله‌ی تنگ این نگاه مطلق‌اندیش خطور نمی‌کند که جهان سرشار از چشم‌ها و نگاه‌های متعدد است و مغزهای متنوع.دراین نگاه همه اندازه‌ی همند و تخیل مفهومی قاب‌بندی‌شده دارد .در این نگاه اگر کسی مرا دوست نداشته‌باشد و با چشم من به جهان ننگرد مسلما دشمن من است و با چشم دشمنی به من می‌نگرد و باز هرگز به این گمان نمی‌افتد که شاید نوع نگاه او در چشم و نگاه دیگری اصلا نباشد و تازه با خود فکر می‌کند چرا نباشد و همین نباشد او در چشم دیگری و به حساب نیامدنش به وضوح برایش القاگر معنای دشمنی‌است .

سخن پیچیده نگویم .در هفت‌روز شومی که برمن گذشت ، هفتان هم تعطیل شد . از مراسم ختم برگشته‌ام ، خسته و بی‌حوصله‌ام و رنگ سیاه تا اعماق استخوان‌هایم نفوذ‌کرده. خبر را کوتاه می‌شنوم و ابتدا در گوشم طنین بی‌زنگی دارد :»هفتان فیلترشد.» می‌پرسم : » چه؟» می‌گوید :»هفتان فیلترشد.»کیفم را گوشه‌ای می‌گذارم و می‌آیم که به گرمای بخاری دل‌خوش کنم که ناگهان طنین زنگ صدا به گوشم می‌رسد ؛فیلتر شد .انگار که تازه صدا را شنیده‌باشم باز دل‌خوش می‌کنم به دل‌خوشی‌های بی‌خود و می‌گویم «اشتباه می‌کنی .مطمئنی؟»مطمئن است .می‌گویم» شاید به‌خاطر سیستم هوشمند است که استفاده می‌کنیم ، گاهی اشتباه می‌کنند، درست می‌شود .»درست نمی‌شود .هفتان فیلتر شده و از دوشنبه تا حالا این اشتباه همچنان پابرجاست . ولی واقعا اشتباه کرده‌اند .آخر مگر یک سایت اینترنتی مثل یک مجله‌ی چاپی‌ست که به‌راحتی درش تخته‌شود و خوانندگانش از صفحه‌ی هستی پاک؟ با این کار تنها اشتباه خود را به‌رخ هزارها کاربر اینترنتی کشانده‌‌اندکه ما جهان را دو گونه می‌نگریم:»یا برماست و یا با ماست .»

ولی اگر کاربران اینترنتی هفتان نخوانند چه خواهند خواند؟ شاید به‌این سوال هم فکر کرده‌باشند .و پاسخ لابد این‌که ، مسلما سراغ سایت‌هایی می‌روند که در تعریف » باما» می‌گنجد.

مگر خوانندگان مجله‌های آدینه ، دنیای سخن، گردون، کارنامه و…تا چندی به دیگر مجلات مشابه دل‌خوش نکردند تا این‌که همان‌ها هم به محاق توقیف رفت و کدام‌یک از آن خوانندگان سلیقه‌ی مطالعه‌ای خود را تغییر دادند ؟ اصلا چرا راه دور برویم .همین شهروند خودمان ، خوانندگانش حالا کجایند و چه می‌خوانند؟ هیچ ! آیا در خانه نشسته‌اند و در سایت‌های اینترنتی دنبال مطالب درخور مطالعه می‌گردند یا به هفته‌نامه‌های رقیب و به اصطلاح » با ما » روی‌آورده‌اند ؟!پاسخ روشن است اما آن‌چه تاریک و مبهم است، این‌که بعدها مورخان ادبی برای تاریخ ادبیات این دوره بنویسند ؛ سیاه‌ترین دوره‌ی ادبیات در تاریخ .چنان‌که حتی سایتی با دیدگاه‌های بسیار متنوع خوانندگانش- که با قاطعیت می‌توان گفت پربیننده‌ترین سایت ادبی‌ست و به دور از جنجال‌های سیاسی و فرهنگی راه خود می‌رود- هم تحمل نشد و  فیلتر- این کلمه را هم آیندگان در فرهنگ‌های ادبی‌شان خواهند آورد – شد ، و این ‌همه در حالی ست که هفتان همچنان خوانده‌می‌شود اما در خفا ، با عبور از فیلترها و هزاران راه و روش دیگر . فیلتر شدن هفتان ، تنها بیان یک نکته بود به خوانندگانش و آن این‌که ما دوست نداریم آن‌چه را که به ذهن خودمان نمی‌رسد شما بخوانید یا آن‌چه را که خود فکر نمی‌کنیم .می پرسید چرا و تا چه زمان؟ پاسخ روشن خواهد بود ؛ تا وقتی که قدرت فراموش نشود .فیلتر شدن هفتان ، یک قدرت‌نمایی تمام عیار بود .   

 

یک دیدگاه برای ”ببین جهان چگونه …؟

  1. سلام، جديد ترين و قوي ترين سرويس دامنه رايگان راه اندازي شد. دوست داشتي يه سر بزن تا اسماي خوب ثبت نشده dxd.ir

  2. سلام
    1_ بسیار خرسندم که اتفاقی در معرض دمادم شما قرار گرفتم و از آن بسیار بهره مند شدم.
    2_ با تمام صحبت شما در این ژست موافقم. یادم می آید وقتی شهروند توقیف شد هرچند همیشه با محتوای معاندانه اش مشکل داشتم اما تا هفته ها عصبانی و سرخور و شرمگین بودم از اینکه یک …. هستم! درست مثل زمان هم میهن و شرق
    3_ البته که خوشحال میشم به بلاگ من هم سری بزنید.
    شاد شاد باشید

  3. سلام محبوبه عزیزم.

    و رفت
    و پشت حوصله نورها دراز کشید …

    اندوه از دست دادن پدر را اگرچه نمی شود با تسلیت تسلی داد اما به عنوان کسی که این ضایعه را پشت سر گذاشته برایت تحمل و تامل آرزو دارم.
    برقرار باشید.

  4. با سلام
    خوشحالم که با وبلاگ شما آشنا شدم
    من هم از فیلترینگ هفتان ناراحت هستم و شاید بشه کاری کرد ولی چه کار…/
    وبلاگتون زیباست لینکش کردم
    اگه خواستید یه سر به وبلاگ من هم بزنید
    ادبیات کار می کنم

  5. سلام خانم موسوی
    هفتان در اینترنت من فیلتر نشده است !! ساعت 22:05 روز چهارشنبه !! شاید رفع فیلتر شده است .

  6. سلام
    اول از همه تسلیت میگم.سالها قبل این درد رو کشیدم و میدونم چقدر سنگینه.ولی یادت باشه به قول زنده یاد مشیری:
    ره سپردن در سیاهی رو به سوی روشنی زیباست
    دوم پوزش بابت مدتی عدم حضورم.سرما خوردگی خیلی بدی داشتم که بعد از سه هفته نسبتا بهتر شدم
    سوم درباره ی این مطلبی که نوشتید , قدرت وقتی مهار نشود همین خواهد شد.ولی مساله این است که دیدکتاتورها همه یک سرنوشت دارند.دیر یا زود

  7. سلام
    باعرض پوزش از تاخيرم در تسلي شما. مدتيست كه كمتر فرصت نت گردي مي يابم. معمولا عزيز از دست داده ها بهتر حال هم را درك ميكنند.از درگاه خدا براي شما صبر مي خواهم. هر چند كه من بعداز گذر 5 سال ….
    فكر نكنم اگر تاريخ نگار هاي ايراني همچنان اسير همين ديكتاتوري بمانند بتوانند چيزي ازين جنايات بنگارند مگر آنكه اين نظام هم عوض شود!
    به اميد حكومت آزادي و آزادمنشي در ايران.

  8. 1-مادرم هرروز که مشکلی برام پیش میاد کوچک یا بزرگ فرق نمی کنه! اول یا اخر حرفاش یه جمله داره _که یه روزایی حتی بهم نیرو می داد ولی حالا عصبیم هم می کنه_ می گفت می دونی که زندگی یه مبارزه است از صبح که بیدار می شی باید بجنگی تا شب! …قبل ها جنگیدن خوشحال و قوی می کرد منو ولی حالا نمی دونم برا چی باید برای همه چی بجنگم ؟جنگهای طولانی و بی سرانجام ..
    2-از هر زاویه که بنگری
    از اولش هم خوش شانس نبودیم .سایه،تورا با تیر میزد به روزم

  9. سلام به محبوبه ی موسوی عزیز
    شایدکمی دیر است ولی من اخیرا از مصطفی شنیدم.خیلی ناراحت شدم.جالبه که برات باید آرزوی فراموشی کنم! البته فراموشی غم ها نه یاد هاو فراموشی یاد هایی که غمگینت می کنند.
    ممنون از لطف و نظرت.در مورد آخرین مطلبت هم مطمئن باش کسی نمیتونه جلوی آبی که جاری شده رو بگیره

  10. سلام

    عزیزم…عزیزم! باز همان جمله ی تکراری را می توانم بگویم : همه مان آمده ایم تا روزی اعمالمان را برداریم وبرویم ، به همین سادگی!!آمده ایم فاصله ی بین تولدتا مرگ را بدویم و بدویم! شناسنامه مان را دیده ای؟چند برگ دارد؟تمام هویت قانونی و رسمی ما یک صفحه مشخصات شخصی است از تولدمان و یک صفحه ازدواج وفرزندان و بعد مرگ! ویک صفحه از مشارکت سیاسی مان در اموری که امثال ما درآن نقشی ندارند،اما دلم خوش است که مرگ پایان کبوتر نباشد…هست عزیزم؟گاهی فکر می کنم آنهاکه رفته اند در حوالی دلهای بارانی مان جشنی برپاکرده اند با هم بودنشان را…بودنشان را از پس آنچه زندگی نامیده ایمش . حق داریم دلتنگشان شویم ، اما حواسمان باشد دلتنگشان نکنیم !

    من خیلی وقت است هیچکدامشان را ندارم …غریبی و غربتم پایانی ندارد انگار!اما دلم خوش است به مرگی که پایان
    کبوترنیست … به جشنی در حوالی چشمهایی شاید بارانی!شاید

    دل آرامی ام رابپذیر!ببخش اگر جملاتم نارسا بودند یا…من هم گریسته ام ، کلماتم طعم اشک دارند ، نه برای همدردی که به قول نیچه : همدردی جهان را پراز درد می کند ،فقط برای دل آرامی خودم…خودت!

    بهترین ها را برایت آرزومندم.

  11. سلام خانم موسوی عزیز من بخاطر سرباز بودن زیاد نمیتونم تو سایتها باشم اما امیدوارم خبر نظامی عزیز درست باشد و هفتان فیلتر نباشه دیگه اینکه بروزم با دو کار کوتاه در وبلاگ خرس بدرود

  12. تسلیتم را هر چند دیر بپذیر.
    هفتان در خارج هفتان است و فیلتر شدنش رو حس نکردم
    ولی نمی دانم چرا بعد از عوض کردن لینک دونی های اخیرش چرا در پذیرش اخبارش عجیب و غریب رفتار می کند. کمی هم شجاع شده بود و در باره پهلوی های هرچند رژیم سابق خبر و نوشته ای می گذاشت. اگر تاریخ خوانده بود می فهمید که وقتی در ایران رژیمی بر مردم مسلط بشود هر چند به دغل… هر چه پشت سرش باشد خوب و بد نابود می کند. تاریخ را به نفع خود تحریف می کند و نمی گذارد احدی حقیقت قبل و زمان حال و بعدشان را بشناسند.

  13. اگر چه دیر به دیر می آیم و سر می زنم ولی همیشه دوست دارم که دمادم را بخوانم
    شاید بخاطر ساده بودن و عمیق بودن توامان نوشته های محبوبه ی عزیز است . شاید به خاطرذ هزار چیز دیگر که حالا نه فرصت و نه جای گفتن است …
    وقتی هفتان نباشد وقتی گردون نباشد وقتی آدینه نباشد وقتی دولت ابادی نباشد وقتی معروفی نباشد کاخی نباشد و هزاران نفر و هزاران چیز دیگر . راستی کجا رفتند وقتی که آن نوشته ها و مجله ها رفتند . و کجا می روند وقتی که هفتان می رود.
    دنیای عجیبی داریم ما جهان سومی ها . داشتم با چند نفر افغانی صحبت می کردم می گفتند که طالبان خیلی خوب بود چون از دین حمایت می کرد ولی حالا نه ….
    گفتمان دارند مدرسه می سازند دانشگاه و وووووو…..و گفتند نه نه…….
    فرهنگ ناقص و نارس و کورتاژ شده ی ما جهان سومی ها بیش از این تحمل نمی کند . در دنیایی که انسان را مجبور می کنند برای تکه نانی هزار دروغ بگوید و هزار واقعیت را وارونه جلوه دهد معلوم است که شنیده ها و دیده ها نیز با عینک بر ما یا باما سنجیده می شود.و گاه آنقدر ساده لوحانه که می گوییم » اوباما» ست.
    کجا می رود این قافله خدا هم نمی داند . سرشار از تناقض سرشار از دو رنگی سرشار از امید و نا امیدی….
    ولی من حداقل دل خوش می کنم که بیایم دمادم و دمی بیاسایم . موفق باشی

  14. دوست ارجمند و بزرگوار عالم و آدم همه از فیلتر هفتان می گویند و من بدون فیلتر به آن وارد می شوم . آیا ممکن است هفتان دیگری هم باشد ؟

پاسخی بگذارید

