تهدید

پیرمرد غبار از لباس تکاند ونوک عصارا بر زمین کوفت .دمی ایستاد وهوای سرزمینش را به ر یه ها فرو کشید .او افشان گیس وژولیده موی به روشنایی خورشید صبح گاهی خیره شد که سال ها پیش در جستجوی حقیقت آن را نگریسته ورفته بود .او از سمت شرق می آمد ٬ سر که فرو انداخت٬ پرنده ای جیغ کشان از فراز سرش گذشت و اندیشید:

                …هر صدایی تهدیدی ست

                           و هر تهدیدی  اشارتی ست  به ماورا

                                                                    فقط همین وبس…

این گونه گفت زرتشت پیر وگام در راه گذاشت بی هیچ حقیقتی .  

 

                           

یک دیدگاه برای ”تهدید

  1. نمی دانم اگر بنویسم مطالب وبلاگت زیبا و جالب هستند آن را به حساب همین حرف های کلیشه شده وبلاگ نویسا می گذاری یا نه،اما واقعا نظرم همینه، زیبا جالب تفکر برانگیز و گاهی تکان دهنده، دوست دارم که تبادل لینک کنیم ،اگه موافق بودی خبرم کن، بودنت در جمع «رفقا» باعث خوشحالیم خواهد بود
    موفق باشی

  2. سلام
    من چنین گفت زرتشت رو پنج سال پیش خوندم فکر کنم از اون الهام گرفتید از قسمتی که زرتشت از کوه می آد پایین درسته؟
    باید برم سراغ این کتاب البته اگر جزء کتب ضاله نباشه و سوزانده نشه!

  3. سلام محبوبه ي عزيز!
    از اين كتاب كوندرا دو برگردان به فارسي صورت گرفته ايست كه يكي برگردان كاوه باسمنجي است كه تو هم اشاره كردي و ديگري راهم فروغ پورياوري انجام داده است .هر دو را خوانده ام و با تاييد حرف تو كه ترجمه ي باسمنجي ترجمه ي خوبي است اما من ترجمه ي پورياوري را بيشتر پسنديدم .شايد اين بر مي گردد به سابقه ي پور ياوري در ترجمه ي كارهاي ديگري از كوندرا .در هر حال ممنونم از دقت نظر و بذل توجه ات .كاش نظرت را در مورد نوشته من هم مي گفتي.
    چند روز پيش نوشته هاي نخوانده ي اينجا را خواندم .براي نوشته ي پيشين هم چيزي نوشته بودم كه به علت سرعت پايين نت نتوانستم ثبتش كنم .چيزي كه از آن چه نوشته بودم يادم مانده اين نكته بود كه سوزاندن دفتر خاطرات تنها خاص صادق چوبك نبوده بلكه بودند نويسندگان و شاعران بزرگ ديگر ايران و جهان كه اين كار را كردند يا وصيت به اين كار كردند.شايد معروفبرينشان هم كافكا باشد كه حتمن قصه اش را در كتاب كوندرا خوانده اي ويا سيلويا پلات كه دفتر خاطراتش توسط شوهرش تد هيوز سوزانده شد. اين ها را در جواب دوستي نوشته بودم كه دليل اين كار چوبك را ايراني بودن و تفكر ايراني داشتن چوبك دانسته بود .
    پايدار باشي

  4. همه چی قشنگه
    واقعیت حقیقتی ست که
    در واژه نمیگنجد
    نه پرنده ست
    و نه زرتشت
    دمادم لحظه هایی ست که انسان میگرید
    برای کسی که دیگر نیست
    یعنی خود کس

    شاد باشی

  5. سلام
    منظور من هم آدمهای حریصی هستند که فقط به دنبال انباشته کردن هستند. نه خودشون از داشته هاشون استفاده می کنن و نه به دیگران اجازه استفاده می دهند.

  6. بادرود . مثل همیشه ، نثری زیبا و نکته ای ظریف، که آدم را به چند باره خواندن و در هر خوانش با اندیشه ای متفاوت تر از دفعه ی پیش ، به ارزیابی آن نشستن . پایدار باشی .

  7. اقیانوس من/ در ابرهاست
    با ارتفاع چرخان‌ش — تنیده به شاه‌رگ و غضروف/ می‌ریزد:
    شبه جزیره‌ای که منم.

    بهشت.

  8. سلام شاعر گرامی !
    برای 86 که نیامده رفت و شاید هم ….سال نو مبارک .
    .
    .
    جمع و تفریق ِ درد که یکی دو تا نمي شود ــ بفهم !
    گوشم از دلت گرفته تا پر می زند
    از صبحي که دلم قرص تا رگ به رگ تنم
    از خدا بترس دختر !
    .
    .
    منتظر نقد ارزشمندتان

  9. هو الحق
    سلام علیکم
    این عید خجسته مبارکتان
    وبلاگ من با قسمت دوم از بایدها و نباید ها در نقد ادبی به روز شده است.
    خوشحال می شوم نظر شما را راجع به نوشته ام بخوانم.
    منتظرم
    یا حق
    یا مولانا علی


  10. با چند تا گل شروع میکنم
    و چند تا واژه
    ممنون برای کلامت
    و
    زیبایی احساست
    وقتی میای انگار شیرینی زندگی چندین برابر میشه
    لطافت کنکاشت و اصالت روحت
    تنها به یکجا روشنی میده مرا
    خوشحالم دوستی مثل تو دارم

    ..
    ع ی د ت م ب ا ر ک

  11. سلام محبوبه ی نازنین!
    ضمن تبریک سال نو (ای بس بهارها که بهاری نداشتیم) با داستان سونامی!(پژواکی هراس آور در اعماق زمین) که بخصوص پایانبندی سورئالش را خیلی دوست دارم در کافه طنز 4 منتظرت هستم.
    شادمان باشی!

  12. سلام دوست عزيز.مطلب کوتاه اما بسير عميقي بود.فرا رسيدن نوروز را هم به شما تبريک ميگم و تاميدوارم سال پر باري در پيش داشته باشيد.خد ا نگهدار

پاسخی بگذارید

